Opublikowano:

Czy warto inwestować w tartak?

deski z tartaku

Każdy kto jest zainteresowany założeniem tartaku powinien znać odpowiedź na pytanie w jakiej cenie będzie mógł kupować drewno. Sytuacja wygląda tak, że jak tylko kurs euro podnosi się automatyczne rusza eksport tarcicy.

Czy każdy tartak może utrzymać się na rynku?

W naszym kraju jest na tylko ciekawa sytuacja, że tak naprawdę każdy kto zainwestuje pieniądze w tartak otrzyma szansę na utrzymanie się na rynku. Warto pamiętać o tym, że to właśnie drewno jest naszym przebojem eksportowym. Tak naprawdę około siedemdziesięciu procent surowca drzewnego z lasów polskich trafia za granice w różnych formach. Dlatego też perspektywy ekonomiczne należą w sporej mierze od czynników, które są bardzo trudne do przewidzenia. Niestety ta trudność często może sprawić, że los właściciela tartaku może stać się niepewny. W Polsce liczba tartaków od kilku lat utrzymuje się na bardzo podobnym poziomie. Szacuje się, że jest ich około trzy tysiące.

Dominacja tartaków średniej wielkości

Najwięcej jest zdecydowanie średnich tartaków. Szacuje się, że jest ich około 85 procent, następnie mamy do czynienia z tartakami małymi, które niewielki trak mają ulokowany w opuszczonej stodole oraz tartaki jako duże przedsiębiorstwa. Można stwierdzić, że zakładając tartak utrzymamy się z jego zysków jednak mamy czasem trudności w możliwości unowocześniania czy rozwijania istniejącego już przedsiębiorstwa. Do założenia tartaku nie są nam potrzebne duże pieniądze. Używany tartak możemy już kupić za dziesięć tysięcy złotych. Nie potrzebne także nam są żadne szczególne kwalifikacje, doświadczenie czy posiadanie dyplomów. Co może właśnie świadczyć właśnie o powyższym jest liczba wciąż powstających tartaków. Co ciekawe na Podkarpaciu było lata wstecz tylko piętnaście tartaków, a obecnie jest ich prawie sto.

drewno tartak

Technika a wzrost zainteresowania biznesem tartacznym

Do tegoż wzrostu przyczyniła się także rewolucja techniczna. Kiedyś w Polsce mieliśmy ogromny problem ze zdobycie odpowiedniej maszyny. Gdy takowej nie mieliśmy próbowaliśmy używać części zamiennych czy innych przedmiotów jednak drewno nie zawsze było takie jak być powinno. Sytuacja ta zmieniła się gdy do naszego kraju trafiły traki amerykańskie Wood Mizer. Były one ściśle przystosowane do pracy na wyrębach. Nie było konieczności ustawiania tej maszyny na fundamencie. Pozwoliło nam to na zaoszczędzeniu sporej gotówki, która musiałaby być przeznaczona na prace budowlane. Były one bardzo niewielkich rozmiarów. Mimo to pozwoliły na uzyskiwanie perfekcyjnie przyciętych desek.

Czy warto inwestować w rynki międzynarodowe?

Możliwość ta zdecydowanie otworzyła tartakom możliwości otwarcia się na rynki międzynarodowe. Nowe urządzenia oraz maszyny umożliwiły także zdecydowanie lepsze wykorzystanie surowca. Na rynku drewna cały czas mamy do czynienia z przepychankami. Jest to spowodowane windowaniem cen na wszelkich przetargach. Nie jest to dobre zjawisko. Według licznych ekspertów brak stabilizacji w tejże dziedzinie może doprowadzić do zahamowania rozwoju przedsiębiorstw krajowych oraz wyparcia ich przez kontrolowane mega tartaki przez kapitał zagraniczny. Należy o tych wszystkich sprawach istotnych wiedzieć przed rozpoczęciem swojej przygody z prowadzeniem tartaku.

Opublikowano:

Strojenie gitary – podstawowa wiedza

Strojenie gitary

USTALANIE STROJU
Jeśli chcesz grać czysto, musisz ustalić strój swojej gitary. Kiedy już trochę wyćwiczysz ucho- czyli opanujesz umiejętność wychwytywania relacji między poszczegól nymi dźwiękami- spróbuj wypracować swój własny strój. Trzeba w tym celu wyregulować mostek, żeby struna stroiła praktycznie na całej długości. Żadna filozofia: większość gitarzystów – niekoniecznie obdarzonych słuchem absolutnym – potrafi ustabilizować strój bez użycia elektronicznego kamertonu. Nigdy nie zapomnę pięknego, roziskrzonego dźwięku fortepianów z czasów, kiedy pracowałem w nowojorskich studiach nagraniowych. Większość znajomych stroicieli fortepianów nosi cały swój sprzęt w kieszeni marynarki: kamerton widełkowy, kawałek filcu, gumowy klin i młotek do strojenia. Gromadząc doświadczenia latami, stroiciele nabierają takiej wprawy w swoim fachu, że umieją bez trudu określić skalę temperowaną, jaka najlepiej pasuje do naprawianego instrumentu. Jestem przekonany, że to samo dotyczy strojenia gitar: każda gitara ma odrębne właściwości akustyczne- nawet instrument z pełnym korpusem.

Strojenie gitary - lekcje gitary

STRUNA PIERWSZA

Niektórzy regulują mostek lub siodełko, dostrajając dźwięk E grany na dwunastym
progu do flażoletu wydobytego na tym samym progu. To w zasadzie wystarczy, jeślichcesz jednak postawić kropkę nad „i”, dostrój pierwszą strunę w taki sposób, żeby B zagrane na dziewiętnastym progu odpowiadało wysokością flażoletowi wydobytemu na tym progu; dzięki temu zyskasz pewność, że dobrze wyregulowałeś mostek lub siodełko. Obowiązuje zasada: jeśli dźwięk zagrany na progu jest wyższy niż flażolet, cofnij mostek lub siodełko, zwiększając tym samym długość struny. Jeśli dźwięk zagrany na progu jest niższy niż flażolet, przesuń mostek lub siodełko w przód, skracając w ten sposób strunę. W gitarach typu archtop z ruchomym mostkiem i ukośnym siodełkiem można wyregulować tylko mostek. Jeśli gitara mimo to nie stroi, spróbuj założyć strunę innego rozmiaru. Nie wolno zmieniać kąta nachylenia podstawy mostka. Strojenie lub dostrajanie gitary na podstawie flażoletów ma sens pod warunkiem, że używasz wyłącznie techniki flażoletowej. Jest to raczej mało prawdopodobne, tak więc jedyną praktyczną metodą pozostaje dostrajanie instrumentu na podstawie dźwięków wydobywanych na progach w górnej części gryfu.

POZOSTAŁE STRUNY

Zacznij od dostrojenia drugiej struny w taki sposób, by dźwięk E zagrany na piątym progu odpowiadał dźwiękowi wydobytemu na pustej strunie pierwszej. Oba
dźwięki powinny wybrzmiewać jak najdłużej. Dostrajając w ten sposób pozostałe pięć strun. Zwróć uwagę, że dźwięki wydobywane ze strun dociskanych palcami za każdym razem tworzą akord durowy: pryma, tercja, kwinta, pryma. Schemat dla struny trzeciej jest szczególnie godny polecenia przy dostrajaniu struny G bez owijki. Rada praktyczna: Na początku każdego pochodu uważnie zestrajaj pierwszy
dźwięk zagrany na progu z dźwiękiem wydobytym z pustej struny. Schemat  tego rozpoczyna jący się dźwiękiem wydobytym z pustej struny trzeciej można wykorzystać równie dobrze przy dostrajaniu elektrycznej gitary basowej, mimo że jest strojona oktawę
niżej.

Powyższy tekst w całości pochodzi z How to play guitar electric and acoustic z 1996 roku.